Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

te oud?

  • Kevin

    ik heb een vraag over leeftijd.

    ik ben 21 jaar en van plan om na de zomervakantie te beginnen met Taekwondo. Ik heb hiervoor uitsluitend gevoetbald en getennist. Ben ik niet een beetje te oud om nog te gaan beginnen met Taekwondo?

    Ik ben van plan om redelijk fanatiek deze sport te gaan doen en zou ook graag wedstrijden willen spelen.

    Bij wat voor soort school zou ik me moeten aansluiten WTF, ITF of welke andere variant je nog meer hebt? En wat zijn de verschillen tussen die verschillende scholen?

    Nog een laatste vraag, word je bij wedstrijden opgedeeld op leeftijd of op gewicht?

    alvast bedankt voor de reacties.

    Kevin

  • R. Lautenschläger

    Beste Kevin,

    Je bent absoluut niet te oud om aan Taekwondo te beginnen. Je bent nog niet eens aan je fysieke top! (die ligt volgens zeggen bij de 25; sommige mensen hebben dat echter weten te strekken…)

    Wat betreft de te kiezen school. Het is misschien verstandig om een paar scholen uit te proberen en die te nemen, welke je het beste ligt, ongeacht de bond waar ze bij zijn aangesloten. Dan pas kun je namelijk bepalen welke stijl je het beste ligt: “WTF, ITF, NTA, etc.”

    Bij wedstrijden wordt je ingedeeld op gewicht en op bandgraad. Het is dus niet dat je als newbie moet vechten tegen zwarte banders of iets dergelijks. Meer info kun je vinden op www.taekwon-do.nl of op www.lautenschlager.nl (moest genoemd worden…).

    In ieder geval hoop ik je bij deze voldoende te hebben geïnformeerd en wens je verder veel succes met je beslissingen.

  • Milton (melvin)

    21 jaar! Kom op hoor Kevin. Met jouw leeftijd kan je nog olympisch kampioen worden als je wilt. Op een gegeven moment moet je gewoon een doelstelling neerzetten en daaraan heel veel aandacht geven. Zoals je zelf zegt wil je behoorlijk serieus aan taekwondo gaan doen. Als je er veel vrije tijd voor over hebt dan ben je zo op een redelijk niveau. Train je wat minder dan gaat het automatisch wat langzamer. Ik doe zelf al iets langer dan een jaar aan taekwondo onder leiding van R. Lautenschlager. Kom gewoon een paar keer meetrainen of anders kijken!

    Wij zijn trouwens een WTF school!

    succes,

    Milton van ZeijlKevin schreef:

    >

    > ik heb een vraag over leeftijd.

    > ik ben 21 jaar en van plan om na de zomervakantie te beginnen

    > met Taekwondo. Ik heb hiervoor uitsluitend gevoetbald en

    > getennist. Ben ik niet een beetje te oud om nog te gaan

    > beginnen met Taekwondo?

    >

    > Ik ben van plan om redelijk fanatiek deze sport te gaan doen

    > en zou ook graag wedstrijden willen spelen.

    > Bij wat voor soort school zou ik me moeten aansluiten WTF,

    > ITF of welke andere variant je nog meer hebt? En wat zijn de

    > verschillen tussen die verschillende scholen?

    >

    > Nog een laatste vraag, word je bij wedstrijden opgedeeld op

    > leeftijd of op gewicht?

    >

    > alvast bedankt voor de reacties.

    >

    > Kevin

  • Kevin

    Hee Melvin,

    leuk dat je hebt gereageerd. mag ik vragen hoe oud jij bent en hoe ver je al bent (welke band)??

    Kevin

  • milton

    Ik ben 18 jaar en heb nog steeds de witte band. ‘'WITTE BAND’' zou je zeggen?! Dat komt, omdat we een tijdje geen examen hebben gedaan. Inweze maakt het niks uit omdat je van jezelf weet hoever je ongeveer bent kwa niveau.

    Volgende maand 7 juli hebben we examen. Dan mag ik gelijk voor mijn groene band gaan!!!!!!!! YES!!!!!!.

    Als je nog vragen hebt ‘just’ ask!!

    daaaaaag! Kevin schreef:

    >

    > Hee Melvin,

    >

    > leuk dat je hebt gereageerd. mag ik vragen hoe oud jij bent

    > en hoe ver je al bent (welke band)??

    >

    > Kevin

  • Exar Kun

    Ik moet toch ff kwijt dat ik dit een vreemde regeling vind.

    Vooral als er op jullie vereniging ook wedstrijd vechters zitten.

    Want voor jouw is het misschien wel duidelijk op wel niveau je zit maar voor een tegenstander niet…

    Nu kun je zeggen dat het niet uitmaakt omdat je toch in de C-klasse moet vechten. Maar de TBN heeft niet voor niets de regel dat mensen niet langer dan 9 maanden dezelfde band mogen dragen, en dat indien dit wel gebeurt de betreffende persoon geen wedstrijden mag vechten…

    Exar_Kun_II

  • peer

    ik kan je zeggen dat leeftijd geen fluit uit maakt,

    mijn vader is een jaar geleden ook nog begonnen (55)

  • Coco

    Heb zelf ook enige jaren Teakwondo gedaan maar vond het te aggressief en weinig functioneel. Het is niet praktisch om in een gevecht hoge schopbewegingen te maken en de stoottechnieken te negeren.De lessen waren ook zo ingedeeld dat je afwisselend tegenover een zwarte banden en dan weer een witte bander stond. Heb heel wat ribkneuzingen, kapotte tenen e.d. gehad, dus de lol ging er snel vanaf. Nee, geef mij dan maar Aikido of een andere vechtsport die meer doet met handbewegingen,verwurgingen etc… doet, veel effectiever…..

  • Marcel

    Dan kan ik in jou geval allen maar zeggen dat je de verkeerde sportschool hebt uitgekozen. Taekwondo is meer dan alleen maar hoog en mooi trappen.. Ik ben nu 21, en zit al vanaf m'n 6e in de vechtsportwereld, maar Taekwondo blijft één van de meest complete vechtsporten, MITS!! ER OOK NAAR GETRAIND WORDT!! Zelfverdediging (Hosinsul), stapssparring, stijlvormen, sparring, totaal verschillende dingen, in één sport.

    Wat ik voor momenteel voor mijn 4e Dan train, is echt héél veel meer dan alleen maar hoog trappen en stoten negeren(??)

    Mvrgr,

    Marcel van den Heuvel

  • peer

    Beste Coco ,

    Mag ik je vragen wat je dan in godsnaam op de Taekwondo pagina doet,

    en vindt je verwurgingen een vechtsport??

    Laat Kevin het maar proberen het zal hem wel bevallen.