Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

I.T.F.-Taekwon-do Terminologie in één boek

  • Harry van Schaik

    EEN STUDIE TEN EINDE? NEE, EEN STAP VOORUIT.

    Geprikkeld, ja dat is het juiste woord. Tijdens de centrale technische trainingen onder leiding van Sabum W. van de Mortel werd ik geprikkeld door zijn kennis over de terminologie in Taekwon-Do.

    Ik wilde hier meer over weten en bedacht mij hoe ik dit het beste aan kon pakken. Ik had de Manual, de Encyclopedie en later de Cd-rom voorhanden. Ik zag vervolgens de uitdaging in het maken van een zo compleet mogelijke alfabetische woordenlijst.

    Ik heb vervolgens getracht om aan de hand van de voornoemde bronnen een alfabetisch overzicht te maken van een tweetal terminologieonderwerpen. In eerste instantie heb ik getracht om een zo volledig mogelijk overzicht te geven van de woorden uit het Engels naar de Taekwon-Do terminologie. Tevens heb ik een alfabetisch overzicht gemaakt van alles wat in de voornoemde bronnen bekend was naar de Nederlandse taal. De items die afzonderlijk van elkaar vermeld stonden heb ik bij elkaar gezet en vertaald naar de Nederlandse taal. Dit is een overzicht geworden van 700 pagina's met technieken, Tuls, sine waves, snelheden. standen, personen, plaatsen, historische gebeurtenissen en overige zaken. Eigenlijk alles wat binnen I.T.F. Taekwon-Do gebruikt wordt staat er in vermeld.

    Als extra toevoeging aan dit stuk heb ik een chronologisch overzicht van de Koreaanse geschiedenis in een notendop gedaan. Ik heb dit gedaan om de zaken die wij kennen vanuit Taekwon-Do ook eens vanuit een andere invalshoek te bekijken. Met behulp van een tijdsbalk, zijn de zaken die wij kennen vanuit Taekwon-Do, te plaatsen in de tijd van de Koreaanse geschiedenis.

    In eerste instantie was dit onderzoek bedoeld als zelfstudie. Later dacht ik dat het een goed onderwerp voor mijn scriptie zou kunnen zijn (voor het behalen van mijn IVe Dan en II.-schap) en uiteindelijk heb ik gemeend het met anderen te delen zodat een ieder er zijn voordeel mee kan doen. Vandaar dat ik na vier jaar studie en in nauwe samenwerking met K. Tjon-A-Pauw (5e Dan) en J. Tjin-A-Ton (6e Dan) voor mensen die geïnteresseerd zijn een boek en Cd-rom heb samengesteld. En deze alfabetische encyclopedie is nu verkrijgbaar.

    Waarom is deze encyclopedie voor iedere Taekwon-Do Doin (beginner en gevorderde) handig om te hebben?

    - alle in I.T.F. Taekwon-Do genoemde zaken zijn alfabetisch geordend; (eenvoudig op te zoeken)

    - alle beschrijvingen van de items in het Nederlands; (leesbaar voor alle ITF-Nederlands sprekenden)-alles over een bepaald item bij elkaar gezet. (om volledig en dieper met de stof om te gaan)

    Een scriptie schrijven over een onderwerp met grote omvang is bijna nooit het werk van één persoon. Mijn dank gaat dan ook uit naar al diegenen die mij de afgelopen jaren gesteund, geadviseerd, gemotiveerd, bekritiseerd en aangemoedigd hebben om dit te kunnen doen. Ik wil Sabum W. van de Mortel nogmaals bedanken voor zijn wijze van lesgeven, wat mij heeft geïnspireerd om dit boek te schrijven. Ook hoe hij mij nadien heeft geholpen heeft grote indruk op mij gemaakt. Met grote oprechtheid gaan er vele woorden van dank uit naar mijn twee leraren / coaches en vrienden Sabum .J. Tjin-A-Ton (6e Dan) en Sabum K. Tjon-A-Pauw (5e Dan) van de Taekwon-Do vereniging In Nae Do Kwan. Zonder hun inspirerende manier van omgaan met alle facetten van Taekwon-Do was het boek niet verschenen.

    Kijk voor verdere informatie op de site van Taekwon-Do vereniging In Nae Do Kwan: http://www.turn.to/taekwondo, onder het kopje TKD-boek\CD.

    Taekwon,

    Harry van Schaik

    III-dan ITF Taekwon-Do

    In Nae Do Kwan Utrecht en Nieuwegein

  • appie

    hoi harry

    hoe is met je man ik hoop dat goed gaat, ik ben naar iets op zoek naar een boek van hyonse tuls met complete hyonse met afbeelding en uitleg

    groetjes appie ik hoor het wel van je

    alvastbedankt man