Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Taekwondo als zelfverdediging?

  • Edith

    Hoi,

    Ik ben al enige tijd aan het overwegen om aan Taekwondo te gaan doen. Ten eerste natuurlijk omdat het me een hele leuke sport lijkt. Ten tweede ga ik binnenkort aan een nieuwe baan beginnen, waarbij een stukje zelfverdediging best noodzakelijk is. Nou is mijn vraag of Taekwondo een geschikte sport is om o.a. te leren hoe ik mezelf kan verdedigen tegen (dreigend) fysiek geweld. En zo ja, welke vorm van Taekwondo is dan het meest geschikt? Ik weet dat er in ieder geval twee “stromingen” zijn: ITF en WTF, en dat die nogal verschillen in techniek, tactiek en mate van contact.

    Of misschien zijn er mensen die vinden dat ik dan beter een andere sport kan gaan beoefenen, bv. judo, karate, wat dan ook?

    Liefst zou ik contact krijgen met een Tk-docent, of iemand anders die er genoeg vanaf weet om me een vakkundig advies te geven. Alvast bedankt!

    PS: ik ben vrouw, en 26 jaar, misschien maakt dat ook nog wat uit…

    Groetjes,

    Edith

  • PBijl

    Hoihoi!

    ik doe nu al zon beetje 11 a 12 jaar aan vechtsport… WTF en ITF gedaan, persoonlijk vind ik het niet zon goede sport voor de zelfverdediging. taekwondo is technieken met de benen wat niet echt lucratief is in closecontact en veeel minder met handen ook al zijn er sportscholen(waar ik nu op zit) die het presteren geen aandacht te geven aan de benen.. maar enkelt technieken voor de armen. zou je alsnog om 1 of andere reden voor taekwondo kiezen neem dan ITF, die besteden veel meer aandacht aan o a technieken voor het bovenlichaam

    Ik zou je verwijzen naar judo, onderschat deze sport niet ook al heb ik het nog noot gedaan, maar ik heb een nogal gezette neef die 6 jaar judo doet en uitsmijter is en dont mess with em :)

  • marco

    hi edith

    denk dat je beter karate of jui jitsu kunt doen. karate heeft meer armtechnieken dan taekwondo, je kunt dus beter vanje af slaan.

    jui jitsu heeft zowel karate technieken als judogrepen met armklemmen enzo: je kunt dus iemand van je afslaan maar ook klemvast in de houdgreep nemen bijvoorbeeld.

    is dat laatste ook van belang?

    wat voor beroep begin je?

    verder geldt denk ik naarmate je mooier en uitdagender je bent je meer last hebt van hitsige mannen. in je beroep speelt dat denk ik minder een rol: veel ruwe kerels vinden niet met een vrouw, dus misschien is je beroep minder eng dan j e denkt.

    succes marco.

    kre..

  • judith

    hoi meneer bijl

    ik heb twee kinderen die willen ook mee doen aan het taekwondo

    zelfverdediging school of vereniging hoe kan ik aanmelden en wat zal het kosten voor twee kinderen 11 en 16 jarige kids maar ik woont in den haag en als ze aangenomen zal zijn waar moet ze heen ver weg of dichter bij de omgeving waar ze makelijk kunnen komen ik wil graag weten ik ben benieuwd

  • bijlo

    http://www.taekwon-do.nl/2001/verenigingen/index.html

    klik dan links op Z-Holland. daar kan je de adressen vinden en sites van taekwondo scholen in den-haag.

    met eventueel de prijs…

    meestal is dat voor volwassenen 3 uur in de week verpreidt over 3 dagen voor 35 NLG…

  • patricia

    Ik denk ook dat het belangrijk is om zelf aan te vallen anders als iemand te ver gaat kun je niets doen omdat je alleenmaar tegenaanvallen kan

  • Roy

    Judo zou ik niet doen, veels te moeilijk en het sucks je moet het echt heel lang doen en goed onder de knie hebben wil je het in de praktijk brengen

    Vr. Gr. ROy

  • Taekwondo

    ITF is denk ik meer wat voor jou ik doe zelf ook aan itf stijl!! TRy IT!