Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

taekwondo: wat houd het allemaal in?

  • kees

    ik wil graag op taekwondo.

    wat leer je daar allemaal? heb je specifieke voorbeelden van training?

    ik ben 17, een goede leeftijd om ermee te beginnen?

  • taekwondo

    Goede leeftijd je bent nooit te oud voor taekwon-do !

    je leert basistechieken .

    Tuls dat zijn zeg maar stijlfiguren die je tegen denkbeeldige vijanden loopt( niet dat we allemaal gek zijn hoor:P).

    Sparring dat is gewoon sparren sparren= beetje trappen stoten tegen iemand anders ;)

    training bestaat uit rekken en strekken( ook geschikt als je niet lening bent). conditie en kracht

    mvg taekwondo

  • chung

    Beste Kees,

    Taekwondo is een vechtsport met een Koreaanse oorsprong. Het is kortgezegd ontstaan zo'n 2000 jaar geleden, ontworpen door de toen heersende dynastie.

    In de daaropvolgende decennia's zijn er verschillende stijlen gecombineerd, toen uiteindelijk in de jaren ' 50 van de vorige eeuw een Koreaaanse generaal het moderne Taekwondo(de weg van de voet en hand) van nu introduceerde.

    De sport(want het is meer dan martial arts alleen, net al de moderne judo) is te vergelijken met het Japanse Karate. Het verschil is echter dat de nadruk, zeker bij het WTF meer ligt bij het trappen. Natuurlijk is het afhankelijk van de bond(ITF of WTF) waar je affiniteit bij ligt. Vaak is het een gevoelsmatige keuze. Ik ben zelf een Taekwondo beoefenaar die de grenzen probeer te vervagen, bewust. Het Taekwondo is niet voor niets de weg van voet en hand!

    Hoe de trainingsschema eruitziet is puur afhankelijk van de filosofie van de Kwanjangnim(hoofdmeester) en de uitvoering van de Saboems(meesters).

    Ik train zelf om de zoveel tijd in Korea en daar verschilt het ook per school.

    Waar het om gaat is dat je d.m.v. Taekwondo je algehele zijn naar een bepaald niveau brengt. Natuurlijk is het sportieve aspect een belangrijk onderdeel, maar het scherpen van de geest en de volharding van de fysieke en mentale kracht is van groot belang. De Koreaanse cultuur speelt m.i. hier een grote rol in. Naast het bereiken van een goede conditie, souplesse in lichaam en controleerbaarheid van de lichaamscoordinatie is de bewustzijnsverandering een positief verworvenheid.

    Een beoefenaar van Taekwondo zal, mits je er open voor staat, een groot gevoel voor rechtvaardigheid en vastberadenheid bemachtigen tevens een dosis doorzettingsvermogen en respect voor jezelf en de ander. Ik geloof als Taekwondo-ka dat je spiritueel leert groeien naarmate je meer gevorderd raakt.

    Als laatste wil ik je zeggen dat je er veel plezier in moet hebben. Leer Taekwondo kennen, omarm het en je hebt een vriendschap voor de rest van je leven. Ik hoop dat je een goede school vindt en ik wens je veel succes op de weg ernaar toe.

    Groet,

    Chung

  • taekwondoka.tk

    Kijk op deze website, daar staat alles in over Taekwondo.

    Voor vragen kan je daar ook terecht.

    http://www.taekwondoka.tk/

    Veel Succes