Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Is Taekwondo de beste keus voor mijn dochter ???

  • kimberley

    Hmm ik werd vroeger ook vaak gepest op school en mijn vader vond dat ik ook iets van een vechtspor moest gaan doen.. toen heb ik ook voor taekwondo gekozen.. ik ben ondertussen 1ste dan en ga in december een her doen voor 2e dan ik heb het super naar mijn zin en weet mijzelf te beheersen als er wel eens een verkeerde opmerking wordt gemaakt groetjes kim

  • Maurice

    Absoluut voor Taekwondo gaan. Mijn dochter had het zelfde probleem, maar nu kiest ze de stoerste uit om de les te lezen. Je moet wel een taekwondo leraar zoeken die je gewoon leert te slaan en niet te aaien. Uiteindelijk is het een verdigings sport. Als je echt in de problemen zit moet je je tegenstander natuurlijk niet liefkozen, maar simpelweg slachten.

  • Maaike

    Beste Karin,

    Gezien een aantal van de bovenstaande reacties wilde ik toch even reageren op je vraag. Taekwondo zou zonder meer een goede keuze zijn. Maar niet omdat je dochter dan leert om mensen “in elkaar te slaan”. Je kan iedereen leren trappen en slaan, dat is niet zo moeilijk. Je dochter zal “geestelijk” weerbaar moeten worden en dat is nou eenmaal niet een kwestie van het aanleren van een schop. Ik zou je willen adviseren om haar bv. (natuurlijk buiten het beoefenen van taekwondo, omdat dit gewoon hartstikke leuk is) om eens te kijken op www. agressiehantering.com. Dit is een bedrijf van een kennis die zich bezig houdt met cursussen op het gebied van assertiviteit en zelfverdediging voor meisjes in de leeftijdscategorie van je dochter. Dit sluit aan bij je vraag. Let bij het kiezen van een tdk school op dat ze een aparte groep voor kinderen hebben en geef bij de trainer de problematiek van je dochter aan zodat deze hier rekening mee kan houden. Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

    Gr. Maaike

  • monique

    Hallo Karin,

    Ik ben nu voor het eerst op deze site, maar ik weet niet of je al een beslissing heb genomen voor je dochter?

    Mijn dochter is 5 jaar en zit vanaf augustus ook op taekwondo, en dat is een meisje die niet geplaagd word en erg bijdehand is en zeker ook haar bekkie bij heeft (gelukkig wel, moeten ze vandaag de dag echt hebben).

    Die hebben we op taekwondo gezet puur voor haar energie, en het stukje respect wat ze daar leren voor hun meester en de mede-leerlingen.

    Dus wij zien het helemaal niet zo dat de kinderen er extra agressief van worden of zo, wij zien het als een uitlaatklep en ontspanning.

    Nu is ze een keer of 7 geweest en mag ze over 6 weken examen doen voor de gele slip.

    Maar ik denk dat het voor weerbaarheid en zelfvertrouwen wel een goede sport is als het tenminste op de juiste manier geleerd word.

    Ik ben hiervoor ook bij een andere taekwondo-school geweest en daar vond ik dat ze echt een vechtmachine van me dochter aan het maken waren en dat is dus absoluut niet de bedoeling.

    En nu krijgt ze les van een meester die gediplomeerd is in het les geven van taekwondo aan kinderen.

    Daar zou ik wel goed navraag over doen want bij die eerste school stond die kleine meid van 5 ook tussen bomen van kerels is en dat werkt echt niet voor een kind.

    Veel succes met je beslissing

    Groetjes Monique

  • amel

    Als u mijn mening wil?

    zeg ik het is een goede keus ik zelf doe al jaren aan verdedigingsporten en het kan helpen want, als ze erop zit zal vast en zeker haar houding veranderen ze zal daardoor waarschijnlijk niet eens de sport zelf te hoeven uitoefenen. U moet dan weer wel oppassen dat ze het niet gebruikt behalve als ze haar iets aan willen doen moet ze het gebruiken, vandaar de naam zelfverdediging.

    en geloof me ik spreek uit ervaring.

    ik hoop dat u er iets aan hebt gehad.

  • carmen

    hoi

    Taekwondo is zeker voor een meisje een fantastische sport om je te kunnen verdedigen.

    helaas zien we nietveel meisjes die hieraan meedoen.

    ik zou zeggen probeer het eens dan weet je of het bij je past

  • JM

    Groot voordeel van TKD is dat je je leert weren met je benen, dit heeft een voordeel voor vrouwen.

    Een vrouw mist de fysieke kracht t.o.v een man, maar een goede schop weegt zeker op tegen bijvoorbeeld een stoot van een fysiek sterkere en zwaardere tegenstander.

    Terwijl een stoot tegen iemand die veel zwaarder is weinig effect zal hebben, en je moet dichterbij komen.

    Ander voordeel is : dat je door het gebruik van je benen meer afstand kunt houden tussen jou en je tegenstander.(een been is langer dan een arm….)

    Nadeel is : dat je je benen slecht kan gebruiken in bijvoorbeeld een kleine ruimte.

    Ander nadeel is dat bij de meeste TKD-scholen weinig tot geen boksachtige training wordt gegeven, maar dit kun je zelf erbij trainen.