Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Taekwondo op straat!

  • JM

    Er is geen sport die je goed leert beheersen in 3 jaar tijd.

    Tenzij je 2 a 3 uur per dag bezig bent.

    Kick en Thaiboksen lijkt compleet, maar is ook beperkt.

    Er zijn maar wenig jongens die het op hoog niveau doen, en die ook in staat zijn om bijvoorbeeld stenen stuk te slaan.

    Je went er met dergelijke sporten ook aan om je met handschoenen te verdedigen, met je blote handen is dat al lastiger omdat het formaat kleiner is.

    Dan heb ik het nog niet eens over open-hand technieken of steken met de vingers etc etc.

    Kortom je kan nooit zeggen dat de ene sport beter is dan de andere, het is ook wat je er zef van maakt.

    Welke sport je ook doet, je moet altijd om je heen blijven kijken.

    Je leert ook Engels en Duits en/of Frans op school, maar Nederlands blijft hert belangrijkste, dit is met martial art niet anders.

  • thaibokser

    ik ben het met jullian eens, omdat ej bij teakwondo ook geen doorzettings en incasseringsvermogen leert en omdat teakwondoka`s hun handen te laag houden en omdat ze niet goed kunnen stoten en op straat heb je meer aan stoten dan aan trappen

  • ITF

    Je leert met ITF taekwondo ook lowkicks knieen en de rest.

    Maar na 3jaar taekwondo ben je nog niet volleerd om je echt goed te kunnen verdedigen op straat doe je wtf taekwondo ga dan eens kijken voor een goede ITF school!

    anders lekker gaan kickboxen of muay thai proberen

  • Foemel

    Taekwondo is een sport die je niet binnen een paar jaar beheerst, dat duurt veel jaren en als je het eenmaal beheerst dan kun je goed vechten. Dat weet ik zeker maar meestal laten taekwondoka's het niet zien, omdat ze zich goed kunnen beheersen. Het ligt aan jezelf of je op straat wint of verliest en je moet de sport beoefenen die je leuk vind en waar je verder in denkt te komen. Dat is bij mij taekwondo en ik heb ook gekickbokst maar ik vind taekwondo leuker en daar ben ik ook beter in. Taekwondo is ook meer op snelheid en veel mensen verwachten geen trap naar het gezicht als je buiten ruzie hebt dus het komt onverwachts. Eén trap is genoeg om iemand uit te schakelen.

  • eppo

    Wat raar dat als een kickbokser en iemand die teakwondo beoefend in de ring staan de kickbokser bijna altijd wint.Ik beoefen zelf kickfoetsie(keihard schoppen en dan pleite gaan)

  • TL

    De instelling om iemand in elkaar te rossen is al fout en ik vraag mij af wat dit met TKD te maken had. Maakt niet uit welke martial art je beoefend, het is de kunst om de technieken niet zomaar op straat te gebruiken. En als je ze gebruikt net goed genoeg om de tegenstaander uit te schakelen. Wat je leert is ook afhankelijk van de leraar die je hebt. Maar sparren in de sportschool is anders dan vechten op straat. Je hoeft niet op een les te zitten om iemand in elkaar te rossen op straat.

  • Micha

    Hallo Michael,

    Allereerst wil ik zeggen dat Taekwondo een verdedigingssport is.

    Ik kan mij voorstellen, dat je je na 3 jaar Taekwondo (nog) niet compleet voelt.

    Dit is ook onmogelijk. Taekwondo is, behalve de zware fysieke training, ook een mentale training.

    Het duurt jaren om een goede budoin te worden. Wanneer je serieus traint, voel je innerlijk sterker en dat straal je ook uit.

    Juist door deze houding, zal je het niet hoeven te gebruiken.

  • harry

    Ik heb in het verleden ook intensief taekwondo getraind maar ik wil wel aangeven dat het echte oude taekwondo echt verschillend was van wat er hedendaags wordt gedoceerd. Om het taekwondo echt goed te beheersen ook als verdediging op straat ben je echt jaren verder en dan dien je echt ook de mesaanvallen goed te kunnen pareren. (ik kan er over meepraten toen ik me zelf een hele piet voelde en in de kroeg geraakt werd aangevaallen door echt een dolle man met een bierglas. Resultaat was dat ik hals over kop naar het ziekenhuis moest worden vervoerd met 5 liter bloed minder. Ik probeer er mee aan te geven dat je het beter in de dojo kunt houden. Ik denk hierby ook dat als het over je tegenstander buiten gevecht te stellen dat je beter richting politie of comandotraining moet gaan denken. Denk niet dat ik het taekwondo nu afkeur maar het heeft zyn voor en nadelen. Voor me zelf denk ik dat een combinatie van Aikido, Muy Thai en full contakt karate effectiever zal wezen.. Dit is myn visie nu ik 21 jaar verder ben en op deze peiode terugkyk. En toch was het een heerlyke tyd waar ik met veel genoegen naar terugkyk en ik wens ieder veel plezier met deze fyne sport.

  • Bert

    Als je zonodig wilt vechten op straat neem dan gewoon een mes mee lekker effectief prikken en daarna lekker de cel in kun je daar verder vechten zijn genoeg jongens die daar wel zin in hebben in het huis van bewaring. Pas wel op onder de douche met de zeepjes op de grond.

    Het is wel grappig want het zijn altijd de beginners die op taekwondo gaan omdat ze op straat de stoere jongen willen zijn. Als je eenmaal gevorderd bent dan weet je wat je kunt en hoef je niet zonodig op straat te vechten. Als je je trots dan op zij kunt zetten en weg kunt lopen terwijl je weet dat je iemand kunt uitschakelen dan ben je voor mijn gevoel de echte winnaar.

    Koop anders een busje traangas. Daar hoef je niet voor te trainen om die te gebruiken en schakel je een heel ploegje mee uit binnen 2 seconden. Of je gaat op therapie om uit te vinden waarom je zo onzeker bent op straat.

    groetjes

  • lalla

    ik ben het hier helemaal niet mee eens!

    ik beoefen taekwon-do al 4 jaar en het ligt ook aan de trainer zoals bij ons op de club leren we allemaal verschillende technieken bijv.met messen en stokken vind je het logisch dat je naar 1 jaar nog een beginner bent?taekwon- do is geen sport dat je binnen 1 jaar alles kent je moet groeien oor te groeien word je beter en is het net zo'n goede sport als kickboksen en andere vechtsporten ';)