Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

taekwondo of thai boxen

  • jason

    Welke van deze twee sporten is het meest effectief als je op straat moet vechten ??

    bedankt

  • R. Lautenschläger

    Beste Jason,

    welke van de twee gevechten is het meest effectief op straat?

    Als je naar Freefight kijkt dan wint meestal een kickboxer of een Ju-Jitsuka. Staan deze twee tegenover elkaar dan wint de Ju-Jitsuka, maar dan hebben we het over Freefight. De meeste gevechten, ook op straat, eindigen op de grond, en dat is waar de Ju-Jistuka in zijn element is met zijn verschillende klemmen. Tijdens zo'n wedstrijd worden schoppen effectief gepareerd en als ze eenmaal je been hebben dan lig je binnen een seconde op de grond en na vijf seconden buiten de wedstrijd. Maar dit zijn allemaal top atleten, die met elkaar vechten. Op straat kom je meestal wat minder sportieve mensen tegen (als het tegenzit met wapen), dus het is geen vergelijk.

    Vraag is ook ga je erop uit om op straat te vechten of wil je gewoon weerbaar zijn?

  • tom

    Ik zeg thaiboksen. Met taekwondo ben je veel te beperkt op staat (Geen stoten naar het hoofd, lowkicks knieen.) Daar komt nog bij dat veel taekwondoka's geen dekking hebben. En bij taekwondo vecht je meer op afstand terwijl je op straat wordt vastgegrepen enzo. Dit komt wel bij het thaiboksen voor (clinchen).

  • R. Lautenschläger

    Hoi Tom,

    Alhoewel ik je mening over Muay Thai niet wil tegenspreken, wil ik toch even vermelden dat het bij Taekwondo wel degelijk geoorloofd is om naar het gezicht te trappen (géén stoten).

    En ik weet niet of je kunt stellen dat het een algemeen feit is dat taekwondoka's geen dekking hebben. Ik weet wel dat, omdat aanvallen op de rug bij taekwondo niet zijn toegestaan, een taekwondoka zal zich wat betreft verdediging meer zal concentreren op andere gebieden, maar dat is als je effectief wilt zijn bij sparringswedstrijden alleen maar logisch.

    Ook bestaat taekwondo niet alleen uit de standaard traptechnieken en stoottechnieken en sparren, maar heeft ook technieken ter zelfverdediging, hosinsul genaamd. Hierbij gaat het om de practische toepassing van taekwondo-technieken in mogelijk gevaarlijke alledaagse situaties. Onder de verschillende technieken die worden uitgeoefend zijn verdedigingen tegen klemmen, vastgrijpen, en tegen gewapende aanvallen (denk aan stok- of mesaanvallen).

    Dit moest even vermeld worden. Ga dus vooral kickboxen, maar wel om de juiste redenen. (c:

  • tom

    Beste R. Laytenschalger,

    Ik doe dus allebei de sporten dus taekwondo en kickboksen. En bij taekwondo zijn bij ons de regels (volgens mij de Officiele regels) Trappen van je middel t/m het hoofd en stoten alleen je boven lichaam dus van je middel t/m je borst.

    Persoonlijk vindt ik dat de dekking bij het hoofd (zoals bij kickboksen) beter is dan bij taekwondo ( wat meestal bij het lichaam is). Je hoofd is beter beschermt, het is tenslotte het belangrijkste deel van je lichaam. Zonder je hoofd werkt de rest ook niet.

    Niet dat ik taekwondo afkraak. Juist niet, ik vindt het een leuke goede sport en doe er ook bij het kickboksen mijn voordeel mee. Maar die paar dingetjes vindt ik persoonlijk minder.

    Groeten Tom

  • R. Lautenschläger

    U heeft gelijk dat er geen stoten naar het hoofd gemaakt mogen worden; enkel traptechnieken naar het hoofd zijn toegestaan.

    Wat betreft superioriteit en dergelijke, kan alleen de praktijk uitwijzen welk van de sporten effectiever is. En dan nog hangt een en ander af van school, trainer, interindividuele verschillen, en ga zo maar door.

    Het berichtje was gepost niet om eventuele afkrakende elementen of iets dergelijks tegen te gaan. Enkel om wat recht te zetten over de sport, zoals U nu net een uitspraak corrigeeerde.

  • ronnie

    ik doe zelf al jaren aan taekwondo heb daarvoor aan kickboksen en fullcontact karate gedaan van de eerste 2 sporten had ik altijd blessure`s vaak blauwe plekken etc ik doe nu alleen recreatie taekwondo en heb nooit{bijna} nooit meer blessure`s en dergelijke ik voel me er fit bij en train thuis ook nog een paar keer per week ,het is dus semi contact maar ik doe het puur voor me zelf en op straat gaat het altijd anders dan wat je in de sportschool leert .maar eigenlijk vindt ik alles mooi maar ik denk dat je op de langere termijn meer aan taekwondo hebt ik bedoel als je ouder word ik heb taekwondoka`s van 60 jaar gezien die niet onder deden voor de jongeren .

  • MYSTERIO

    Ik wil nog even reageren op Tom, die zegt dat een Taekwondoka beperkte middelen heeft als die op straat vecht. Nou zit ik zelf al 8 jaar op TKD en ik heb nogal vaak aanvaringen op straat en TKD komt dan echt heel goed van pas.En er zijn wel een paar lowkicks, bijvoorbeeld iemand onderuit vegen. Als je TKD beoefend heeft je tegenstander vaak niet eens de kans om bij je in de buurt te komen.tom schreef:

    >

    > Ik zeg thaiboksen. Met taekwondo ben je veel te beperkt op

    > staat (Geen stoten naar het hoofd, lowkicks knieen.) Daar

    > komt nog bij dat veel taekwondoka's geen dekking hebben. En

    > bij taekwondo vecht je meer op afstand terwijl je op straat

    > wordt vastgegrepen enzo. Dit komt wel bij het thaiboksen voor

    > (clinchen).

  • ed du pree

    Hallo,uit eerdere reacties is al duidelijk geworden dat boksen een (incasserings-sport) en dus voor dichtbij is.

    Het is immers een spel van hoeveel kan je incasseren voordat je neer gaat.

    Tae kwon do, karate e.d. zijn afstand sporten welke bij een doeltreffende techniek tijdelijk worden onderbrokken om een of meerdere punten toe te kennen.

    Beide hebben voor en nadelen.

    Het beste op straat is om niet te vechten.

    Ik ben nu 31 en heb sinds mijn 24e geen deel meer gehad aan een vechtpartij op straat.

    Dit komt onderandere door mij mentaliteitsverandering nadat ik aan karate ben gaan doen.

    Zeker nu de kans groot is dat men gewapend is, maar ook voor alle ellende eromheen,

    is het nu echt nodig om je handen en of voeten te gebruiken ?

    Loop een blokje om of ga ergens anders je biertje drinken.

    Qua sport maakt het naar mijn mening niet zoveel uit als je maar aan een sport doet.

    Alleen is mijn ervaring dat Thai- danwel kick-boxen blessure gevoeliger ligt dan bij semi kontakt sporten.

    denk aan je verplichtingen : naar school gaan of je werk moeten kunnen doen de volgende dag?

    Veel succes en weinig schermutselingen buiten de dojo's, Ed.

  • Harimau

    De essentie van Budo is het vermijden van een fysiek gevecht.

    Oftewel: Karate-do sente niwa nashi = westerse vertaling van een japans gezegde dat betekent: Een budoka neemt nooit als eerste het initiatief om aan te vallen.

    WAT HET BESTE IS ????, WEL, GEWOON JE VERSTAND GEBRUIKEN EN WEG LOPEN VAN EEN GEVECHT.

    EN WANNEER JE GEEN KANT UIT KAN ???, WEL, JE BEGINT GEEN GEVECHT, MAAR JE EINDIGT HET WEL.

    HARIMAU,