Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ITF

  • PBijl

    Ik doe sinds 3 jaar ITF i.p.v WTF, En bij deze wou ik toch even zeggen dat ITF toch enorm ZUIGT vergeleken met WTF.

    hehe soz maar no pain no gain dus geen itf, slaat nergens op maar toch! :)

  • Robin Born

    Beetje onvolwassen opmerking.

    Iedereen moet zelf besluiten wat ze doen en waarderen, maar objectief gezien is het ITF systeem wel 100 keer completer dan het WTF systeem, wat slechts ontwikkeld is om de Koreanen een alternatief te bieden tegen het populaire ITF in de jaren ‘80. Het is simpelweg een politieke actie geweest, om generaal Choi’s leer zsm te doen vergeten.

    Bovendien kun je wel stellen dat het huidige WTF systeem een degradatie voor het taekwon-do in het algemeen is als gevolg van het wedstrijdreglement.

    Het is de enige vechtsport waar het hoofd niet beschermd wordt (!!!) omdat er toch niet naar geslagen wordt en niemand naar het hoofd trapt aangezien dat hetzelfde scoort als het lichaam (dus waarom zou je?).

    In het ITF worden bovendien ook de traditionele technieken (vingersteek, elleboog, knie, verwurgingen etc.) getraind, wat het maakt to een vechtkunst i.p.v. vechtsport!

    Sorry dat ik zo moet reageren, maar dit soort loze opmerkingen stoten mij tegen de schenen, zeker na de aanfluiting van de afgelopen olympische spelen, waardoor mensen een heel verkeerde kijk krijgen op (ITF) Taekwon-do als geheel andere tak van vechtsport.

    Met vriendelijke groet,

    Robin Born

  • ronald

    ik sluit mij hier volledig bij aan

  • PBijl

    Onvolwassen opmerking my ass.

    Ten eerste is het mijn vorm van meningsuiting, en of ITF completer is dan WTF boeit me niet.

    Dat jij liever aan vechtkunst doet boeit mij ook niet, ik doe liever aan vechtsport en lauwe wedstrijden.

    En je hoeft me de geschiedenis en betekenis van ITF heus niet uit te leggen dat weet ik net zogoed als jij, wat trouwens nergens op slaat om daarmee te reageren.

    WTF is simpelweg gewoon lauwer en zeker wel effectiever, wtf wil; je met vingersteek lol…

    Ik heb vaker WTF vs ITF vriendschappelijk gedaan en gezien en ITF het er toevallig wel bij neer.

    WTF is klein beetje poemse's en rest SPARREN en werken aan je reactie vermogen en speed POWER. dat train je ook wel bij itf maar dus echt 10x minder

  • Harry van Schaik

    Geachte heer Bijl,

    Normalerwijs reageer ik niet zo snel op deze site maar nu lijkt het mij gepast. In reactie op uw opmerkingen op de reactie van de heer Born hierbij een stukje van mijn gedachten.

    De wijze waarop men sport benaderd is ieder zijn vrije keus. Bij zelfverdedigingskunsten met het woord Do in de vorm (of dit nu ITF of WTF) is echter een extra dimensie aan het geheel toegevoegd namelijk de DO. De Do staat in de beleving van de Koreanen (Noord of Zuid) voor de weg of de methode die afgelegd moet worden om een doel te bereiken. En deze Do is met name spiritueel en geestelijk.

    De wijze waarop deze Do bewandeld moet worden is omgeven met de universele uitgangspunten van het menselijk wezen die we na moeten streven en in ITF Taekwon-Do noemen we dit de tenets (grondbeginselen) van Taekwon-Do. Omdat het leren bij de eerste stap begint zal ik slechts de eerste noemen die in uw verhaal naar mijn mening van toepassing is namelijk, hoffelijkheid en respect tonen. Zonder respect voor elkaar vervallen wij gedrag dat ongepast is en dat een beoefenaar van een Do-kunst niet past.

    Het bepalen van wie beter is in een sport is door een groot deel van beoefenaars van de Taekwon-Do sport verheven boven het gegeven dat een Martial Art een Way of Live is en niet alleen maar om te bepalen wie sneller, harder, beter etc is. Het overwinnen van zichzelf is een groter goed dan het overwinnen van de tegenstander. (ooit is er altijd iemand die sterker, sneller of beter is) Vergeet niet dat bij een ieder de tand des tijd gaat tellen en wil dit zeggen dat men de Martial Art niet meer zou kunnen uitvoeren, in tegendeel zelfs de sport verdwijnt en de martial arts blijft.

    Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest verblijf ik met vriendelijke groet,

    Taekwon,

    Harry van Schaik

  • PBijl

    wat doe je druk joh :)

    dat weet ik ook wel hoor ik zit er al lang genoeg op, ik hou simpleweg gewoon meer van een potje sparren en winnen en, winnen. de filosofische kant boeit me gewoon niet.

  • Exar Kun

    Je klinkt gefrustreerd….

    Sterkte…

    Exar_Kun_II

  • PBijl

    Nou dankje,

    Waarom trouwens exar kun bla wat het ook is :P

    pbijl

  • Exar Kun

    Is 'n nick, gejat uit Star Wars boeken…

  • RYU

    PBIijl dit was dus jouw uitspraak:

    Ik heb vaker WTF vs ITF vriendschappelijk gedaan en gezien en ITF het er toevallig wel bij neer.

    WTF is klein beetje poemse's en rest SPARREN en werken aan je reactie vermogen en speed POWER. dat train je ook wel bij itf maar dus echt –10x– minder.

    Ik RYU uit Amsterdam zou je graag uit willen nodigen om een keertje mee te trainen in amsterdam bij vereniging Chung Mu. Wij trainen volgens ITF-styling. Wij stoten dus ook naar het hoofd.

    Ik wil je stijl absoluut niet afkeuren/beledigen hoor maar, er zijn al zoveel WTF-ers bij ons langs geweest om te sparren enne…enige wat wij zingen: “Another one bites the dust”!!!!!!!!!!!

    Ze konden op de een of andere manier niet begrijpen dat als je dicht bijelkaar staat, de vuist net ietsje sneller was. HAHHAHAHaaa….